Comments on Apple "newest" digital device

Door funk-e op donderdag 11 september 2014 19:57 - Reacties (14)
Categorie: Apple, Views: 3.756

Here are some comments on the announcement of Apple’s “newest” digital device:

“I was so hoping for something more.”

“Great just what the world needs.”

“Heres an idea Apple – rather than enter the world of gimmicks and toys, why dont you spend a little more time sorting out your pathetically expensive line up? Or are you really aiming to become a glorified consumer gimmicks firm?”

“I still can’t believe this! All this hype for something so ridiculous! Who cares? I want something new! I want them to think differently!”

“Why oh why would they do this?! It’s so wrong! It’s so stupid!”

“Come on everyone, y’all are saying it sucks before you have even held it in your hand.”

“The reason why everyone’s dissapointed is because we had our hopes up for this incredible device.”

Pretty typical commentary.

Except, all of the above is taken from the forums at Macrumors and all of the above, and more, are referring to the launch of the original iPod.

Some things never change.

The Minimalism Game

Door funk-e op zaterdag 30 november 2013 21:00 - Reacties (6)
Categorie: Algemeen, Views: 6.172

http://tweakers.net/ext/f/7lXCHawFuEtyjDTxS1wTZWNs/full.png

In mijn vorige blog was 1 van mijn dagelijkse doelen de MinsGame. MinsGame is een afkorting van Minimalism Game en is bedacht door Joshua Fields Millburn & Ryan Nicodemus, de oprichters van theminimalists.com. In een latere blogpost zal ik nog het een en ander toelichten over minimalistisch leven, wat daarbij komt kijken en hoe ik het toepas in mijn eigen leven.

MinsGame werkt als volgt: Elke dag in een bepaalde maand doe je iets weg wat je niet meer gebruikt of niet meer nodig hebt. Let op: ik heb het hier over wegdoen en niet persé weggooien. Je kan ook dingen weggeven, verkopen of doneren. Maar nu komt het moeilijke: Door op de kalender te kijken weet je hoeveel items je weg moet doen. Dit getal is namelijk de dag in de maand. Op de eerste van de maand doe je 1 artikel weg, op de tweede dag doe je twee artikelen weg enz..

Er is een reden dat ik vandaag deze blog schrijf: morgen is het namelijk de eerste van de maand en dus een uitgelezen kans om ook deel te nemen aan MinsGame.

In de maand november heb ik meegedaan aan de MinsGame. Ik heb dus 496 (zelfs iets meer) items weggedaan en dat voelt erg goed! Op een gegeven moment werd het wel steeds moeilijker, maar uiteindelijk heb ik het gehaald. Voor mij bestonden de items voornamelijk uit cd's, studieboeken en kleding. Maar ik heb ook veel andere dingen weggedaan: Een computer gedoneerd aan computer 4 kids, een laptop weggegeven aan mijn schoonzusje en een andere laptop aan mijn schoonmoeder. Het wordt langzamerhand een soort sport en het voelt uiteindelijk heerlijk om kasten langzamerhand leeg te zien raken.

Als jullie willen zien wat ik in de afgelopen maand allemaal heb weggedaan: Ik heb een blog op tumblr waar ik elke dag foto's heb geplaatst van deze items. Als jullie zelf ook willen beginnen kunnen jullie mede-minsgamers over de hele wereld volgen op twitter met de hashtag #MinsGame.

Veel succes


Mijn tumblr van de MinsGame in November
The Minimalists
What is minimalism

Doelen stellen… en bereiken

Door funk-e op vrijdag 29 november 2013 10:07 - Reacties (8)
Categorie: Algemeen, Views: 4.740

Twee weken geleden schreef ik een blog over het passeren van een magische leeftijdsgrens. Met het bereiken van deze leeftijd ben ik een andere fase van mijn leven gestart. Een fase waarin ik leer te accepteren dat ik mijn leven nú leef in plaats van te wachten op dingen die misschien wel nooit zullen komen.

Waarschijnlijk zullen veel lezers van dit blog zich erin herkennen: ‘Vanaf nú ga ik 3 keer per week sporten’, ‘na het weekend ga ik gezonder eten’, ‘ik wil het gamen beperken tot 2 avonden in de week’ enzovoorts. Iedereen kan aan voorgenoemde doelen beginnen, maar slechts een klein deel zal deze daadwerkelijk bereiken. Er is namelijk altijd wel een goed excuus om ‘deze keer maar even over te slaan’. En dat is ook helemaal niet erg, want het leven zit vol onverwachte wendingen. Niet alles valt te plannen en dat is iets waar je je bij neer moet leggen. Een tip die ik al uit eigen ervaring kan geven is de volgende: Heb je een bepaald langetermijndoel voor ogen, wees realistisch en beslis na 1 week (of 1maand, afhankelijk van het doel) of het doel echt haalbaar is. Als je heel eerlijk tegen jezelf bent kun je die beslissing op dat moment nemen. Mocht je erachter komen dat het doel niet of moeilijk haalbaar is, dan heb je 2 keuzes: Leg je (bewust) erbij neer of pas het doel aan. Het feit dat je bewust eerlijk tegen jezelf bent is het belangrijkste aspect. Doe je dit namelijk niet, dan voelt dit onbewust als falen. En als je jezelf tientallen doelen gesteld hebt zoals ik, dan gaat dit onbewust aan je knagen. In dat geval zullen er namelijk altijd meer teleurstellingen dan overwinningen zijn.

Hoewel het bereiken van doelen vooral veel discipline vereist zijn er ook handige hulpmiddelen beschikbaar om je een stapje in de goede richting te helpen. Ik gebruik zelf de app Lift om mijn doelen te registreren en te monitoren. In deze app kun je zelf doelen aanmaken, maar je kunt ook deelnemen aan doelen die door anderen zijn gesteld. Er wordt gesteld dat je 21 dagen nodig hebt om een bepaalde gewoonte (habit) te creëren. Met andere woorden: als je een bepaald doel 21 dagen vol kunt houden, dan is de kans groot dat je deze gewoonte je eigen hebt gemaakt. De app Lift speelt hier handig op in met de zogenoemde ’21-Day Habit Plans’. Eet je bijvoorbeeld te weinig fruit, dan sluit je je aan bij de ‘Eat At Least One Fruit For 21 Days’-plan en je wordt er ‘indien gewenst’ dagelijks aan herinnert om fruit te gaan eten. Kijk wel uit dat je je niet te enthousiast aanmeldt voor te veel doelen.

Ik zou eigenlijk willen aanraden om vooraf je doelen te stellen. Wat wil je bereiken? Welke gewoontes wil je afleren? Zorg er ook voor dat je doelen meetbaar zijn. Dus in plaats van: ‘Meer water drinken’ zou ik kiezen voor 3 habits: ‘Drink 0,5 liter water (1), Drink 0,5 liter water (2), Drink 0,5 liter water (3). Zo maak je beter inzichtelijk hoeveel je hebt gedronken en je kunt ervoor kiezen om ter zijner tijd een habit er aan toe te voegen.

Hieronder kunnen jullie zien wat mijn habits op dit moment zijn:
Screenshot Lift-app

Opstaan en naar bed gaan
De eerste habit is afhankelijk van de een-na-laatste habit. Als ik ’s avonds voor 23:00 uur op bed lig is mijn doel dat ik de volgende ochtend vóór 6 uur opsta. Dit is ook gelijk 1 van de zwaarste om vol te houden.
[11/33: in de afgelopen 33 dagen ben ik 11 keer vóór 6 uur opgestaan]

Water
Drink 0,5 liter water (1) [33/33]
Drink 0,5 liter water (2) [29/33]
Drink 0,5 liter water (3) [19/33]

Pushups
Pushups 10 [33/33]
Pushups 5 [11/11]
Ik kon dus met moeite 10 pushups doen. Na 20 dagen ging het me makkelijk af, dus ik heb er 5 aan toegevoegd

Op tijd vertrekken
Vertrek om xx:25
Als ik mijn trein ’s ochtends wil halen moet ik uiterlijk om xx:30 van huis vertrekken en dan op volle kracht naar het station fietsen zodat ik bezweet en buiten adem door de treindeuren naar binnen spring 1 seconde voordat hij vertekt. Als ik vijf minuten eerder van huis vertrek, gaat dit een stuk relaxter.

Voorbereidingen voor volgende dag
Kleding klaarleggen voor morgen [26/33]
Als ik ’s ochtends nog moet beslissen wat ik die dag aan wil trekken komt mijn dagritme in gevaar. ’s ochtends is namelijk niet het moment om erachter te komen dat je overhemd nog gestreken moet worden

Minsgame
kom ik in mijn volgende blog op terug

Zoals je ziet heb ik zeer uiteenlopende doelen geformuleerd. Dit zijn allemaal doelen waarbij ik probeer om mezelf een gewoonte aan te leren. In ieder individueel geval zal deze lijst er natuurlijk anders uit zien. Een einddoel, bijvoorbeeld een scriptie, zou je in stukken kunnen knippen door een habit op te voeren als: ‘3 uren aan mijn scriptie werken’. Zorg er dan wel voor dat wanneer je nog 20 uur verwacht te moeten schrijven en de uiterlijke inleverdatum over 6 dagen is, dat je het doel aanpast.

Misschien klinkt het allemaal wat zweverig, maar deze app heeft er bij mij voor gezorgd dat ik een beter gevoel over mezelf heb gekregen. Het zorgt toch steeds voor een ‘Winning’ gevoel als je ’s avonds op bed ligt en je ziet dat je al je doelen voor die dag hebt afgevinkt. Heel veel succes!

Lift.do [iOS] [Android]

De magische grens van 30

Door funk-e op vrijdag 15 november 2013 19:51 - Reacties (16)
Categorie: Algemeen, Views: 7.916

Na vorige jaar de magische grens van 30 jaar te zijn gepasseerd ben ik onbewust anders gaan denken. Ik begon me langzamerhand te realiseren dat de afgelopen jaren steeds sneller voorbij zijn gevlogen. Lang leefde ik ergens naartoe, maar waar precies heen, dat wist ik niet. Zoiets ontstaat natuurlijk wanneer je klein bent. ‘Later als ik groot ben…’. Als je dan 30 wordt realiseer je je ineens dat je ‘groot’ bent en dat er al 37,87% van je leven voorbij is.

Richting het einde van mijn studie (rond 2008), ik was toen 26, ben ik gaan solliciteren. Ik moest nog veel studiepunten halen, maar ik vond op dat moment geld belangrijker. Die studie kon ik immers naast mijn werk wel even afmaken. Bij de sollicitaties blufte ik dat mijn studie ‘zo goed als’ afgerond was. Binnen een week had ik een baan gevonden (inclusief lease-auto) en alles leek voor de wind te gaan. 1,5 jaar later kreeg ik een nóg betere baan met een nóg mooiere auto. Ik had een baan waarvoor ik veel moest reizen. Ik zat gemiddeld >20 uur per week in mijn auto en ik sliep vaak in hotels. Het reizen begon me steeds meer tegen te staan en ik deed helemaal niets meer aan mijn studie. Op een gegeven moment heb ik een baan gevonden dichterbij mijn huis. Ideaal dacht ik, want dan had ik meer tijd om te studeren. Dat viel zwaar tegen. Nu had ik eindelijk tijd om te studeren, maar nu ontbrak de motivatie en de discipline. Ik wist dat het belangrijk was, maar toch kon ik het niet opbrengen om weer te starten.

Na lange tijd wegstoppen en er niet aan proberen te denken was hij dan bereikt: De magische grens van 30 jaar. Extra wrang dus ook nog het jaar waarin ik mijn 10de studiejaar afliep. Hoe had ik het zover kunnen laten komen? Nu ben ik 30 jaar, heb geen diploma en ik start met een flinke studieschuld aan het ‘echte’ leven. OK, ik had dan wel een baan, maar mocht ik die ooit kwijtraken dan stond ik er slecht voor. Ik raakte in een dip en kon mijzelf wel voor mijn kop slaan. Ik was juist zo iemand die altijd zijn oordeel klaar had staan over mensen die waren zoals ik was geworden.

Ik besloot dingen anders te gaan doen. Ik pakte pen en papier en ik ging schrijven. Ik schreef alle dingen op waaraan ik was begonnen, maar die ik niet had afgemaakt. Bovenaan dit lijstje stond natuurlijk mijn studie. Maar er bleken toch veel meer dingen te zijn die ik al heel lang aan het uitstellen was. De lijst bestond uit uiteenlopende dingen, zoals een backup regelen voor mijn computer tot het uitruimen van mijn fietsenhok. Vervolgens heb ik een prioritering aangebracht en ben ik dingen gaan DOEN.

Het allereerste wat ik heb gedaan was een afspraak met mijn manager gemaakt. Hij wist niet eens dat ik geen HBO-diploma had, terwijl ik wel op een zware HBO-functie zat. Ik keek erg tegen dit gesprek op, maar het was een verbazingwekkend positief gesprek. Hij moedigde mij aan om de studie weer op te pakken en mijn werkgever zou 90% van de kosten gaan betalen. Wow, dit had ik nooit verwacht. Ik kreeg zelfs tijd van de baas om te besteden aan mijn studie en volledige medewerking voor een afstudeeropdracht.

Inmiddels ben ik in september begonnen met het afronden van mijn studie. Op dit moment houdt dit in dat ik 2 dagen per week colleges volg van 18:45 tot 22:00 uur en daarnaast nog een paar uur per week thuisstudie. Het is erg zwaar, maar aan de andere kant toch ook wel weer leuk om weer wat te leren. Ik heb er anderhalf studiejaar voor uitgetrokken om mijn studie af te ronden. In mijn volgende blogpost zal ik verder ingaan op andere onderwerpen die mijn leven als dertiger hebben verbeterd.

Dit is precies wat er mis is met mobiele providers

Door funk-e op zondag 24 maart 2013 15:42 - Reacties (23)
Categorie: Algemeen, Views: 13.666